Ramadhan datang lagi, Alhamdulillah syukur tidak terhingga ke hadrat Allah SWT kerana kita dapat bertemu lagi dengan Ramadhan pada tahun ini.
Ramadan, hadirnya dirindui dan dinanti-nantikan oleh orang yang beriman dan perginya akan ditangisi oleh mereka. Ramadan membawa seribu makna, sarat dengan kemuliaan dan keistimewaan. Jika manusia mengerti akan kelebihan Ramadan sudah tentu mereka tidak mahu berpisah dengannya.
Hadirnya Ramadan dengan keberkatan, kedamaian dan ketenangan. Memasuki gerbangnya kita dapat merasai perubahan pada diri dan menyaksikannya dengan rasa keimanan dan kesyukuran.
Walaupun Ramadan memberi gambaran kepada suasana yang panas dan kering namun oleh sebab ibadah ini ditunaikan dengan iman dan taqwa maka segala dugaan menjadi lenyap demi memikul amanah dan tanggungjawab yang telah ditaklifkan Allah SWT kepada umat Islam.
Ya Allah! Keagungan dan KebesaranMu adalah segala-galanya bagi mereka yang bergelar hambaMu. Syukur yang tiada taranya dari hambaMu kerana dipertemukan sekali lagi dengan Ramadan, bulan mulia dan penuh barakah.
KEWAJIPAN BERPUASA
Firman Allah SWT:
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
O ye who believe! Fasting is prescribed for you , even as it was prescribed for those before you , that ye may ward off evil ) ;
信道的人们啊!斋戒已成为你们的定制,犹如它曾为前人的定制一样,以便你们敬畏。
(al- Baqarah: 183)
Ayat ini menunjukkan bahawa Puasa itu adalah wajib dan salah satu daripada Rukun Islam.
PENGERTIAN PUASA
Dari sudut bahasa - Menahan diri daripada sesuatu
Dari sudut Istilah – Menahan diri daripada makan dan minum dan mengelakkan darpada melakukan perkara yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar sadiq sehingga terbenam matahari yang disertakan dengan niat.
PUASA YANG SEMPURNA
Menurut definisi puasa, jika kita menahan diri daripada perkara membatalkannnya maka kita dikira berpuasa dan dari segi hukumnya puasa kita adalah sah.
Perlu diingat, bagi mencapai kesempurnaan puasa tersebut bukan hanya sekadar menahan makan dan minum malah kita perlu memelihara segala hukum yang melibatkan sah dan batalnya juga.
Hadith Rasulullah SAW, maksudnya:
“Ramai orang yang berpuasa tidak mendapat sesuatu dari puasanya selain lapar dan dahaga”
(HR Ibn Majah & Nasaie)
AWASI DAN PELIHARALAH KESEMPURNAAN PUASA
Antara perkara yang mesti diambil perhatian: Mata berpuasa dengan tidak melihat sesuatu yang mungkar dan menimbulkan dosa, Telinga berpuasa hanya mendengar yang baik-baik, Lidah berpuasa hanya melafazkan perkataan yang membawa kebaikan.
Elakkan daripada mengeji, menghina, mengumpat, berbohong, bersaksi palsu, mencarut, menyumpah dan pelbagai dosa lidah yang lain.
Hati disucikan daripada sebarang bentuk penyakit hati seperti riya’, dendam, iri hati, benci sebaliknya. Hiasilah hati dengan sifat-sifat mahmudah seperti ikhlas, tawadhu’, sabar, cintakan kebaikan dan sebagainya.
Tangan hanya untuk menyentuh perkara yang halal sahaja. Pastikan langkah kaki hanya menuju destinasi yang baik dan betul.
PUASA MESTI DENGAN NIAT
Puasa fardhu ini perlu dimulai dengan niat pada sebelah malamnya atau sebelum tamat waktu Imsak.
Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
Waktu Berniat
Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.
Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:
Sahaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Ta'ala.
Bagi orang yang solat tarawih di masjid, Imam biasanya akan berniat puasa sebelum bersurai. Jika kita turut serta berniat, sudah memadai dan tidak perlu mengulangi lagi niat ketika bersahur.
Ibubapa melatih anak-anak berniat bersama-sama sebelum tidur supaya tidak terlupa di samping dapat mewujudkan rasa kekitaan dan seronok dalam beribadah.
ORANG YANG WAJIB BERPUASA
Islam, Baligh, Berakal, Bebas daripada uzur syarie*
*Uzur syarie yang menegah daripada puasa ialah: Haid Nifas Pitam sepanjang hari
*Uzur syarie yang mengharuskan berbuka puasa ialah: Sakit yang boleh memudharatkan jika berpuasa Bermusafir melebihi dua marhalah Tidak mampu berpuasa disebabkan sakit tua atau penyakit yang tiada harapan untuk sembuh.
TERBATAL PUASA
Jika berlaku salah satu perkara berikut maka puasa akan terbatal:
Makan dan minum dengan sengajasa walaupun sedikit.
Maksudnya: “Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib)".
(al- Baqarah: 187)
Sekiranya seseorang itu makan secara tidak sengaja misalnya terlupa bahawa dia sedang berpuasa maka puasanya tidaklah menjadi batal namun dia berlu berhenti makan atau minum dengan serta merta.
Keluar haid dan nifas
Wanita yang dalam keadaan haid dan nifas ditegah daripada berpuasa. Jika sedang berpuasa dan darah haidnya keluar sebelum sampai waktu berbuka maka terbatalah puasanya dan mereka perlu mengantikan (qada’) puasa itu pada hari lain..
Muntah dengan sengaja
Muntah dengan sengaja .Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
“Sesiapa yang muntah secara tidak sengaja maka tidak ada qada baginya dan sesiapa sengaja muntah hendaklah ia mengqadakan puasanya.”
(HR Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Hibban)
Bersetubuh pada siang hari
Bersetubuh pada siang hari ketika berpuasa dalam bulan Ramadan akan membatalkan puasa. Firman Allah SWT:
(al-Baqarah: 187)
Selain daripada perkara-perkara yang tersebut di atas perkara berikut juga turut menyebabkan puasa terbatal:
PERKARA MAKRUH DILAKUKAN KETIKA BERPUASA
Berkumur berlebihan,Merasa makanan dengan lidah,Tidur sepanjang hari,Menggosok gigi selepas gelincir matahari,Mandi terlalu kerap dan lama .
PERKARA-PERKARA SUNAT DILAKUKAN BAGI MENCAPAI KESEMPURNAAN PUASA
Segera berbuka ketika telah nyata dan yakin terbenamnya matahari
Sabda Rasulullah SAW maksudnya: “Manusia sentiasa dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka puasa.”
(HR al-Bukhari dan Muslim)
Kadar segera yang dimaksudkan ialah apabila terbenam matahari atau masuk waktu maghrib namun sesetengah orang alim berpendapat kadar segera itu dibolehkan sehingga selesainya laungan azan maghrib. Bagi menghormati azan juga dia dikira mendapat pahala juga.
Bersahur
Sabda Rasulullah SAW maksudnya: “Sahurlah kamu sebab pada sahur itu terdapat keberkatan.”
(Muttafaq alaih)
Berbuka dengan buah tamar atau kurma.
Disunatkan berbuka dengan buah tamar dengan mengambil bilangan yang ganjil. Jika tiada tamar disunatkan bermula dengan segelas air zam-zam atau air sejuk, jika tiada bahan-bahan tersebut disunatkan mendahului dengan makanan-makanan yang tidak dimasak (terkena api).
Berdoa sewaktu berbuka puasa.
Doa Berbuka Puasa
Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan
Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa, doa tidak akan ditolak.” (HR Ibn Majah)
Melambatkan makan sahur, kira-kira waktu menjelang tamatnya waktu Imsak.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya melambatkan sahur itu adalah sunnah para Rasul”(HR Ibn Hibban)
Besedekah, membaca quran dan melipatgandakan kebajikan adalah amalan sunat yang sangat digalakkan.
RAMADHAN BULAN AL-QURAN
Sedar ataupun tidak kita, dalam kita menempuh kehidupan ini berbagai-bagai keadaan yang kita alami. Ada masanya kita berhadapan dengan kesenangan dan kemudahan dan ada masanya kita berhadapan dengan kesusahan dan penderitaan. Begitulah lumrah hidup ini. cabaran hidup dan perjalanannya akan berlalu begitu sahaja jika tiada usaha untuk mengambil pengajaran daripadanya. Apa sahaja yang berlaku di sekeliling kita sesungguhnya memilki hikmah yang perlu kita cari. Justeru itulah dalam Al-Quran banyak ayat memerintahkan supaya kita memerhati samaada ianya berkaitan dengan keperluan hidup dunia atau akhirat.
Salah satu kelebihan bulan Ramadhan al-Mubarak ialah ianya bulan yang mana dipilih oleh Allah SWT sebagai bulan turunnya al-Quran. Sebab itulah dalam bulan ini kita juga memperingati satu peristiwa penting dalam Islam iaitu peristiwa Nuzul al-Quran. Firman Allah SWT:
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.
The month of Ramadan in which was revealed the Quran , a guidance for mankind , and clear proofs of the guidance , and the Criterion ( of right and wrong ) . And whosoever of you is present , let him fast the month , and whosoever of you is sick or on a journey , ( let him fast the same ) number of other days . Allah desireth for you ease ; He desireth not hardship for you ; and ( He desireth ) that ye should complete the period , and that ye should magnify Allah for having guided you , and that peradventure ye may be thankful .
赖买丹月中,开始降示《古兰经》,指导世人,昭示明证,以便遵循正道,分别真伪,故在此月中,你们应当斋戒;害病或旅行的人,当依所缺的日数补斋。真主要你们便利,不要你们困难,以便你们补足所缺的日数,以便你们赞颂真主引导你们的恩德,以便你们感谢他。
Bersempena dengan bulan Ramadhan yang di dalamnya berlakunya nuzul al-Quran, sama-samalah kita meningkatkan kesedaran dan kesediaan untuk mempelajari, membaca, meneroka dan menghayati al-Quran. Sesungguhnya al-Quran itu mengandungi banyak rahsia, khazanah, ilmu dan petunjuk yang dapat dijadikan panduan untuk mencapai kecemerlangan hidup di dunia dan kesejahteraan di akhirat kelak.
Isi kandungan al-Quran bukan sahaja menyentuh soal tauhid dan iman semata-mata tetapi sarat dengan himpunan panduan dan peraturan hidup dan kehidupan. Orang yang dekat dengan al Quran tidak mengenepikan hukum Allah SWT manakala orang yang jauh daripada ruh al-Quran dan panduan agama dan hanya berteraskan kepada pemikiran manusia semata-mata akan membawa kerosakan kepada manusia sejagat. Justeru itu, insafilah akan firman Allah SWT yang bererti:
"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya Yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)". (ar-Rum : 41)
Bagi mengoptimumkan pemanfaatan terhadap al Quran sebagai penjana kecemerlangan ummah, umat Islam perlulah bijak bermuamalah dengan al Quran. Antara langkah yang sangat penting yang perlu dilakukan oleh semua umat Islam ialah mempelajari al-Quran supaya boleh membaca dan memahaminya. Pemahaman yang tepat serta mampu mengambil pengajaran sangat penting supaya segala tindakan kita adalah bersesuaian dengan dasar-dasar yang telah ditentukan oleh Allah. Penghayatan yang bersifat menyeluruh serta usaha peningkatan terhadap penerokaan isi kandungan al-Quran perlu diusahakan secara maksima sepanjang hayat.
KESAN/ PENGARUH IBADAH PUASA.
Semasa bulan Ramadhan kita dilatih untuk mempertingkatkan amalan dengan kepelbagaian ibadah khusus yang ternyata ada kelebihan yang tersendiri. Ibadah puasa wajib pada bulan Ramadhan menyimpan banyak kelebihan untuk membentuk insan bertaqwa. Allah SWT menyediakan kelebihan yang khusus pada ibadah ini justeru itulah kita berusaha untuk menyempurnakan. Hal ini digambarkan dalam hadith maksudnya:
"Kecuali puasa kerana sesungguhnya ia untukku dan aku membalasnya. Ini disebabkan mereka meninggalkan syahwatnya dan makanannya semata-mata keranaku. Bagi orang yang berpuasa mendapat dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya. Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi."
(HR Ahmad, al-Bukhari, an-Nasaie & Ibn Majah)
Kelebihan inilah yang mendorong orang-orang yang beriman untuk memperbanyakkan amal kerana mereka yakin dengan janji Allah SWT. Mereka meletakkan harapan yang tinggi untuk menjadi orang yang bertaqwa kerana mereka juga yakin bahawa orang yang paling mulia di sisi Allah SWT adalah orang yang bertaqwa.
Ibadah puasa yang kita lakukan juga dapat melatih dan mendidik kita menjadi orang yang sabar dan mampu mempertahankan diri. Kita terlatih untuk memiliki perisai supaya dapat mengelak diri daripada melakukan sebarang kejahatan daripada semua sumbernya. Orang beriman juga yakin dengan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Puasa itu sebagai perisai."
(HR Ahmad & an-Nasaie)
"Puasa adalah separuh kesabaran dan atas setiap sesuatu ada zakatnya dan zakat badan itu dengan berpuasa".
(HR al-Baihaqi)
Ramadhan juga telah menimbulkan kesedaran yang tinggi kepada kita bahawa kita perlu empati pada orang lain. Kepayahan dan cabaran yang dihadapi dalam bulan Ramadhan menimbulkan keinsafan kepada kita bahawa di sana masih terdapat orang-orang yang susah daripada kita. Alhamdulillah kita dapat mengecapi berbagai nikmat. Hasil tarbiyah Ramadhan lahirlah insan-insan yang perihatin dan suka membantu orang lain dengan apa cara sekalipun. Senang sama senang susah sama susah. Ditambah lagi dengan kefardhuan zakat fitrah pada bulan ini, menguji kita supaya menjadi orang-orang yang sanggup berjuang mengeluarkan sedikit wang untuk diagihkan kepada orang-orang yang memerlukannya.
Hakikatnya, jika kita mahu berfikir dan cuba menyelami kelebihan tarbiyyah Ramadan, sesungguhnya banyak sekali kesan dan pengaruhnya. Apa yang perlu kita lakukan ialah melakukan muhasabah diri kita dan berfikir dan terus berfikir kesan ibadah yang kita laksanakan dalam bulan yang penuh keberkatan ini.
Tarbiyah Ramadhan bukan hanya untuk kita perolehi sebulan sahaja, tetapi sebenarnya adalah latihan intensif sebulan yang mana kesannya adalah untuk sepanjang tahun dan seterusnya sepanjang hayat kita. Kita sendiri perlu mempastikan bahawa selepas Ramadhan kita menghayati segala apa yang kita perolehi dalam bulan Ramadhan ini. Kalau dalam Ramadhan kita dapat mendisiplinkan diri dengan solat 5 waktu biarlah ia berterusan sampai ke akhir hayat kita dan dalam keadaan apa sekalipun. Begitulah juga dalam melakukan ibadah yang lain, biarlah kita menjadi hamba Allah SWT yang taat dan setia kepadaNya kerana yakinlah “DARIPADA ALLAH KITA DATANG DAN KEPADANYA KITA AKAN KEMBALI”.
Akhirnya setelah kita melalui Ramadhan, diri kita diumpamakan berada dalam keadaan yang sangat suci bersih atau kembali kepada keadaan fitrah. Fitrah kita mungkin tersasar atau tercalar sebelum di tarbiyah ketika Ramadhan.Selepas Ramadan, Insyaallah kita dapat menapakkan semula fitrah tersebut pada tapaknya yang asal. Justeru itulah Hari Raya yang kita sambut disebut sebagai hari raya Idil Fitri iaitu hari kemenangan setelah kita kembali menjadi fitrah (bersih).Wallahhuaqlam.
Tokanpuakajoran 1 Ramadan 1436 H
Thanks for info.. Selamat Berpuasa
BalasPadam