About me

Foto saya
Dari Paya Turun ke Laut.Kita boleh berkongsi.Gembira dapat tidur sebantal biarpun mimpi berlainan.

Juragan Nizam Balun

Juragan Nizam Balun
Boatman

Pak Su @ Cepoi

Pak Su @ Cepoi
Pengumpul Sumber Puakajoran.blogspot.com Kawasan Perak Selatan - 0195033001

Sallehuddin @ Kudin

Sallehuddin @ Kudin
Pengumpul Sumber Puakajoran.blogspot.com Kawasan Utara Perak - 0195778541

Halil

Halil
Pengumpul Sumber Puakajoran.blogspot.com Kawasan Larut dan Taiping

Isteri Mithali Lakaran Juragan Nizam Balun

Isteri Mithali Lakaran Juragan Nizam Balun

Tokan

Tokan
Jelawat

SEBAHAGIAN DAIRI RAKAN TEGAR

TEGAR & BERETIKA.
Cintai Sungai & Perairan Kita.
HINDARI AKTIVITI TERLARANG!

Juragan Nizam

Juragan Nizam
Belida

Shahrizal

Shahrizal
Udang galah

Juragan Nizam

Juragan Nizam
Udang galah

Emy

Emy
Kaloi

Zul

Zul
Tengas

Azri

Azri
Kerapu

Cepoi

Cepoi
Lampam

Ali Burger

Ali Burger
Patin

Kudin

Kudin
Lampam

Edy & Ali Burger

Edy & Ali Burger
Patin & Kelabau

Tokan

Tokan
Udang galah

Abu Afaf

Abu Afaf
Baung

Abu Afaf

Abu Afaf
Sebarau

Najib

Najib
Kaloi 6B

Rakanpuaka

Rakanpuaka
Kerapu

Puaka Silverstone

Puaka Silverstone
Lampam

Halil

Halil
Haruan

Fendy Evo

Fendy Evo
Tongkol

Umar

Umar
Kelabau

Juragan Nizam Balun

Juragan Nizam Balun
Udang Ulu Basir

Apoi Renjer Kabloi

Apoi Renjer Kabloi
Patin vs kelabau

Leen ABC

Leen ABC
Haruan Cenderiang

Ali Burger

Ali Burger
Sebarau Sungai Cawang

Man Bayan

Man Bayan
Kelabau 3.1 kg

Halil

Halil
Ikan Linang

Shahrul

Shahrul
Jelawat

Solihin

Solihin
Kelabau

Lan Wahid

Lan Wahid
Kelah

Juragan Nizam Balun

Juragan Nizam Balun
Patin dan Belida

Wan Pegawai

Wan Pegawai
Kelabau

Apoi Puakabesout

Apoi Puakabesout
Patin

Juragan Nizam

Juragan Nizam
Patin

Jan Bit Puakasilverstone

Jan Bit Puakasilverstone
Rohu

Bukit Merah Boy

Bukit Merah Boy
Sebarau

Faizal

Faizal
kerapu

Apoi

Apoi
Udang Galah

Mat Trolak

Mat Trolak
Jelawat - 09.02.2010

Hisyam

Hisyam
Jelawat - 10.01.2010

Saidi

Saidi
Toman

Nur Afendi

Nur Afendi
Jelawat

Hazreen

Hazreen
Talapia

Tokan & Cepoi

Tokan & Cepoi
Jelawat - 31.10.2009

Tokan

Tokan
Jelawat - 13.12.2009

Cepoi @ Pak Su

Cepoi @ Pak Su
Udang Galah

Tokan

Tokan
Jelawat - 25.10.2009

Mat Proton

Mat Proton
Haruan 1.2 kg

Tokan

Tokan
Jelawat - 04.10.2009

Pak Man Juragan

Pak Man Juragan
Baung 1.2 kg

Cepoi@Pak Su

Cepoi@Pak Su
Jelawat - 07.10.2009

Tokan

Tokan
Jelawat - 29.08.2009

Cepoi@Pak Su

Cepoi@Pak Su
Toman 5.0 kg

Mahhadee

Mahhadee
Belida

Pak Su @ Cepoi

Pak Su @ Cepoi
Jelawat - 28.08.2009

Mat Trolak

Mat Trolak
Kelabau

Cepoi@Pak Su

Cepoi@Pak Su
Jelawat

Tokan

Tokan
Jelawat

Bilangan Log Masuk

Selamat Datang

Selamat Datang
WhatsApp 0195778621

Tokan DSLR Team

Tokan DSLR Team
Lihat "DSLR Team" di sini

Senarai Blog Pancing Yang Saya Ikuti (188 blog)

Lagi Blog Pancing Yang Saya Ikut

Najib

Najib
Jelawat

Tokan

Tokan
Jelawat

Halilpuakajoran

Halilpuakajoran
Toman

Mat Rock

Mat Rock
Toman

Ali Burger

Ali Burger
Belida

Mat Yanie

Mat Yanie
Rohu

Faizal Silverstone

Faizal Silverstone
Lampam Jawa

Juragan Nizam & Tokan

Juragan Nizam & Tokan
Kelabau

Ali Burger

Ali Burger
Kelabau

Tokan

Tokan
Jelawat

Shahrizal

Shahrizal
Udang galah

Parel

Parel
Tongsan SKC 12 Kg

Ali Burger

Ali Burger
Lampam

Tokan&Juragan

Tokan&Juragan
Kelabau

Cikgu Dolah

Cikgu Dolah
Layaran

Suhaimi Hawari

Suhaimi Hawari
Puyu

Najib

Najib
Sebarau

Apoi

Apoi
Patin SKC

Hamdi@Pawang

Hamdi@Pawang
Kerapu

Fendy Evo

Fendy Evo
Haruan Tasik

Siakap Vs Sepit Biru

Siakap Vs Sepit Biru
Aq Majeed

Ali Burger

Ali Burger
Belida

Kudin

Kudin
Puyu

Dayah

Dayah
Puyu

Ali Burger

Ali Burger
Sebarau Sungai Cawang

Sulaiman Balun

Sulaiman Balun
Kelah 5.0 kg

Wan Acat

Wan Acat
Patin 6.9 kg

Haziq

Haziq
Kelabau

Tokan

Tokan
Kaloi 3.0 kg

Wan Acat

Wan Acat
Tengas

Nazri @ Mat Proton

Nazri @ Mat Proton
Sebarau

Tok Pawang

Tok Pawang
Kelah

Ali Berger

Ali Berger
Kelabau

Apoi Puakabesout

Apoi Puakabesout
Belida

Wan Besout 3

Wan Besout 3
Kelabau

Lan Toman

Lan Toman
Toman Bukit Merah

Mat Pun

Mat Pun
Haruan

Muhammad Safri

Muhammad Safri
Kaloi

Juragan Nizam Balun

Juragan Nizam Balun
Petutu

Puaka Jr.

Puaka Jr.
Udang Galah

Tokan

Tokan
Jelawat - 10.01.2010

Tokan

Tokan
Jelawat - 29.12.2009

Tokan

Tokan
Jelawat - 28.12.2009

Tokan

Tokan
Jelawat - 17.12.2009

Tokan

Tokan
Jelawat - 15.12.2009

Isnin, 5 September 2011

Sebahagian Catatan Aidil Fitri 1432/2011

Meninjau kehidupan "Seorang Tua di kaki Gunung" meminjam tajuk novel yang penulis terkenal Allahyarham Hj. Azizi Hj. Abdullah.Pulang ke kampung bersama-sama ahli keluarga yang lain untuk berhari raya bersama-sama ibu tercinta sehari sebelum menjelangnya aidilfitri 1432H.Kepulangan kami disambut dengan hujan yang turun berpanjangan hingga ke malamnya.

Abu Affaf lebih dahulu tiba dari Ulu Langat.Diikuti oleh salah seorang lagi adik yang bermastautin di Lembah Klang.

Wajah anak "istimewa" saya.Riang berada di kampung.

Anak-anak, besama-sama sepupu mereka leka melayan kehendak masing-masing.



Jangan Pandang Belakang.Congkak.

Asyik sungguh.

Asyik juga..





Menganyam sarung ketupat menggunakan daun kelapa.Saat ini terkenang arwah abah yang pergi untuk selamanya pada tanggal 14 Syawal tiga tahun yang lalu.Ketika ini, jika masih ada, pastinya arwah begitu sibuk memperturunkan ilmu membuat ketupat kepada anak menantunya sambil melayan karenah cucu-cucunya.Al fatihah.

Memerah santan secara tradisional untuk dibuat lemang.

Daun pisang yang telah dimasukkan ke dalam ruas buluh.

Ketupat palas yang telah sedia untuk dihidangkan.

Daging yang telah dipotong-potong menanti saat dijadikan rendang ataupun gulai.

Sarung ketupat sedia untuk dimasukkan beras.



Adik bungsu sempat menyediakan adunan kek pada malam hari raya.

Mewarisi bakat ayah dan ibu.

Lemang, air tangan salah seorang adik,Nuar.





Hero bongsu saya, ligat bermain api, mengganggu pak angahnya membakar lemang.

Anak-anak jiran, santai di titian tali air.

Memotong lengkuas untuk memasak rendang.

Wajah pewaris "Halil puakajoran" - Muhammad Zaieneulabidine.



Kek telahpun masak.Agaknya boleh digunakan sebagai umpan untuk menjoran lampam.

Abu Affaf mengisi beras ke dalam sarung ketupat.



Perlu dilakukan secara berhati-hati mengikut petua.Kesilapan mengisi beras boleh menyebabkan ketupat  menjadi keras atau terlalu lembut.



Dibantu oleh emak.

Zali,salah seorang adik, melayan anak-anak saudara bermain bunga api.

Sudah siap, perlu dirasa terlebih dahulu.

Halil puakajoran sedang melayan salah seorang sepupu yang bertamu pada malam lebaran.



Selepas sembahyang aidil fitri, berkunjung ke rumah teman-teman sepermainan.aktiviti yang telah lama tidak saya lakukan.Aidil fitri kali ini saya berkesempatan mengulangi rutin sewaktu zaman kanak-kanak dan remaja dahulu.

Di rumah saudara Jamil Mat Arip,rakan sepermainan, salah seorang imam muda di tempat kami.





Di rumah saudara Zakaria Harjin, juga salah seorang imam pelapis di kariah kelahiran kami.Sekarang menjawat jawatan bilal.

Sebahagian sahabat yang turut pulang dari perantauan.







Juadah tradisional, agar-agar kering.



Di rumah saudara Salleh Bakar, rakanpuakajoran.





Pecinta Keamanan.Bakal pengantin baru juga bakal imam muda.



Hidangan warisan "datuk nenek"



Ini bukan juadah hari raya. Alatan mencari rezeki bagi saudara Salleh.Penjoran tegar di Kuala Gula.

Di rumah saudara Hashim Ahmad.Ruangan terbuka berhampiran tebing sungai.Nyaman terasa menikmati hidangan sambil ditiup bayu.







Di rumah saudara Din Chee, sahabat puakajoran.

Di rumah saudara Kadri, sahabat puakajoran.





Di rumah nenek.





Wajah riang salah seorang generasi kedua menerima kunjungan sedara mara. Generasi pertama dan  awal sudah lama dijemput Ilahi....Hari raya terasa hambar tanpa mereka.Apapun, kehidupan perlu diteruskan.Al Fatihah kepada yang telah tiada.

Sebahagian catatan Aidilfitri 1432.Maaf Zahir dan Batin-Tokanpuakajoran.

14 ulasan:

  1. best kan suasana raya?semua berkumpul.msk sama2, makan sama2. bkn selalu dlm setahun ada pluang ni.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum..
    wah..meriah sungguh tenguk suasana sambutan raya di tempat sdra...memang sgt meriah..alhamdulillah ramai benar bakal Imam Muda...

    BalasPadam
  3. Salam;
    Wahh..meriah raya dikpg puakajoran,berbaloi juga cuti raya ni..

    P/S..Tok Ya,watak utama dalam novel seorang tua dikaki gunung..buku teks sastera masa aku tingkatan 4-5.1985-1986.

    BalasPadam
  4. Tokan2Zati...sesekali dapat peluang beraya di kampung dan dapat berkmpul memang seronok..kenagan mengusik jiwa. Tokan2nyanyi sunyi...ya bakal imam memang ramai tetapi kebiasaannya tidak kekal lama di kampung, akan berhijrah sudahnya..yang tinggal hanyalah imam2 veteren. Tokan 2 yusuf...nampaknya kita seangkatan...sehingga kini saya masih terbayang2 watak Besah, lamin, farid dan Tok ya...al fatihah buat hj. Azizi...arwah bapa saya juga amat meminati nover tersebut..

    BalasPadam
  5. sangat cemburu melihat adik beradik ramai dan saling bergotong royong...

    semoga di syurga nanti saya dapat merasa semua tu...

    salam lebaran Tokan...

    BalasPadam
  6. tokan2Orlando...tq sudi singgah

    BalasPadam
  7. Tokan2Si Manis...kegembiraan kami tidak seperti dulu...kami masih terkenangkan arwah abah dan adik (Ronie) yang lebih dahulu dijemput Ilahi...sesi fotografi pada pagi raya sudah tidak diabadikan.Kami sayu mendengar esakan emak...apapun salam lebaran juga untuk semua...

    BalasPadam
  8. Selamat Hari Raya.
    Lemang,ketupat,rendang dan agar2 kering semuanya sedap.

    BalasPadam
  9. Tq mr. Thomas sudi berkunjung...Selamat Hari Raya untuk semua rakyat Malaysia...sangat sibuk memenuhi undangan rumah terbuka dan jamuan yang dianjurkan pelbagai organisasi...time gantung periuk...

    BalasPadam
  10. best kan.....tahun depan lah pulak tunggu raya...;d

    BalasPadam
  11. waahhhh...bakaq lemang tu.....tp yang pelik kat situ cer tengok kayu bakaq lemang dia mcm ada unik sikit la..hihihi

    BalasPadam
  12. Chegu Abbas...jangan macam2...ha ha...terjadi tanpa dirancang tu...

    BalasPadam

Arkib Layan Tenggiri Yan - Tokanpuakajoran

Arkib Layan Layaran Tuas Yan - Cikgu Lah Puakajoran

Arkib - Layan Rohu Sungkai

Arkib Layan Kelabau 4 - Juragan Nizam

Arkib Layan Kelabau - Tokanpuakajoran

Arkib Layan Kelabau 2 - Juragan Nizam

Arkib Layan Kelabau 1 - Juragan Nizam

Arkib Layan Toman Bukit Merah - Juragan Nizam

SEKADAR RENUNGAN

“Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti akan kalah jika berhujah dengan seorang yang jahil, kerana orang yang jahil tidak pernah faham landasan ilmu”- Imam as Syafie.

Arkib Blog

Peringatan Kepada Yang Lupa

Ibadah Solah Jangan diabaikan

Rakan-rakan joran sekalian, di manapun kita menjoran dan dalam situasi bagaimana sekalipun, amalan solat jangan diabaikan. Usahakan seboleh-bolehnya untuk menunaikannya. walau dalam keadaan dan keupayaan yang terbatas. Solat itu fardhu. Justeru itu menjadi kewajipan bagi setiap penjoran bersedia dengan bekalan untuk Solat sebagaimana usaha kita menyediakan bekalan makan dan minum ketika melakukan aktiviti ini. Ingat kaedah usul fikh “ tidak sempurna wajib melainkan dengannya wajib”.

Sebagai contoh wajib bagi kita menyediakan baldi jika dengan baldi itu dapat mengangkat air untuk berwuduk. Tidak perlu beria-ia dengan kain pelikat atau songkok yang pelbagai, memadailah dengan pakaian yang menutup aurat dan pakaian yang kita yakini bersih. Islam menggalakkan umatnya sentiasa berada dalam keadaan bersih sepanjang masa. Alas untuk solat tidak semestinya dari sejadah baldu tetapi memadailah lapikan daun pisang, kertas surat khabar atau pelepah sawit dan daun pakis. Jika kesukaran mendapatkan air kerana tebing yang tinggi atau dibimbangi menjadi mangsa buaya, gunakan kemahiran untuk mendapatkan air dengan menggunakan tali pancing dan bekas plastik.

Jika pakaian terkena najis wajib dibasuh sekiranya jelas terlihat najis atau kesannya pada pakaian kita. Jika tidak, pakaian kita tetap bersih sebagaimana kita mula memakainya dan bolehlah menunaikan solat dengan pakaian itu. Tidak menjadi kesalahan memakai pakaian basah sewaktu bersolat jesteru jika terdesak turun sahaja ke dalam sungai dan dan segeralah naik untuk menunaikan solat. Ingat! Air yang keruh dan lumpur (selut) juga boleh dibuat bersuci dan berwuduk.

Carilah tempat tinggi dan pastikan bebas dari najis untuk menunaikan solat. Jangan solat di tempat berlurah kerana dibimbangi najis tertakung di situ. Gunakan kepakaran untuk mencari arah matahari terbenam bagi menunjukkan arah kiblat. Boleh juga menggunakan kaedah melihat bintang untuk mencari arah kiblat jika menjoran pada waktu malam. Arus air sungai juga boleh dijadikan pedoman, kebiasaannya arus sungai semulajadi mengalir ke arah matahari terbenam. Gunakanlah kaedah apapun asalkan kita yakin.

Jika berada di atas sampan,usahakan untuk naik ke tebing. Jika menghadapi kesukaran seperti banjir atau bahaya binatang buas, boleh bersolat di atas sampan dengan cara berdiri atau duduk sekiranya sampan tidak dapat diimbang dengan baik. Gunakan objek seperti beg atau pendayung untuk alas sujud. Ingatlah Islam tidak terletak pada nama, tetapi dapat dilihat pada amalannya.Selamat menjoran dan teruskan menjoran tanpa meninggalkan solat-Tokanpuakajoran.

INFO TRIP TERKINI

INFO TERKINI 2017

Info from ustwarhead. Trip terkini Tenggiri Tuas Payaq
Tarikh:25.2.2017
Tekong : Pak Su Sbo.

Anggota tersenarai:

1. Ust warhead
2. Tokanpuakajoran
3. Halilpuakajoran
4. Manzirconpuakajoran
5. Achikpuakajoran
6. Juragan nizampuakajoran

Fishing 4all.Harap maklum...

Senarai Blog Kendalian Saya

Blog Sekutu dan Blog Pilihan

FORUM PUAKAJORAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

الوقت کالسَّيف فإن لم تقطع فل يقطع

MENJORAN UNTUK SEMUA

Bendera Pictures, Images and Photos MENJORAN UNTUK SEMUA
"Fishing For All"

Nuffnang

TRANSLATOR

Kandungan Blog Saya

IKLAN DAN INFO NIAGA

DAPATKAN MAKLUMAT INFO NIAGA PADA PAPARAN BERIKUT

Tempahan Pagar Kayu

Tempahan Pagar Kayu
Klik di sini

Selamat Datang

Pengunjung Terkini